Algemene voorwaarden MEB Ecommerce
E-mail: Info@archosia.nl
Website: https://archosia.nl/
Artikel
1
– Definities
- MEB Ecommerce: MEB Ecommerce, gevestigd te Losser, KvK-nummer 80891985.
- Klant: degene met wie MEB Ecommerce een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: MEB Ecommerce en Klant samen.
- Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel
2
– Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen,
overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens MEB Ecommerce.
- MEB Ecommerce en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- MEB Ecommerce en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van
anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel
3
– Prijzen
- MEB Ecommerce hanteert prijzen in euro’s, exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie
of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- MEB Ecommerce mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen
altijd wijzigen.
- MEB Ecommerce en de Klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk
anders wordt afgesproken.
- MEB Ecommerce mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
- MEB Ecommerce moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de
richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen,
wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- MEB Ecommerce zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
- Een consument mag de overeenkomst met MEB Ecommerce opzeggen wanneer hij het niet eens is met
de prijsverhoging.
Artikel
4
– Betalingen en betalingstermijn
- MEB Ecommerce mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag
verlangen.
- De Klant moet een betaling achteraf binnen 1 maand na levering hebben voldaan.
- De betalingstermijnen die MEB Ecommerce hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de
Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in
verzuim en in gebreke is, zonder dat MEB Ecommerce aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke
hoeft te stellen.
- MEB Ecommerce mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling
eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel
5
– Gevolgen te late betaling1. Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag MEB Ecommerce de wettelijke rente per maand voor
handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand
voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele
schadevergoeding betalen aan MEB Ecommerce.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag MEB Ecommerce zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft
betaald.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen
van MEB Ecommerce op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door MEB Ecommerce, dan moet hij
nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel
6
– Opschortingsrecht
- De Klant doet hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende
verbintenis op te schorten.
Artikel
7
– Verrekening
- De Klant doet afstand van zijn recht om een schuld aan MEB Ecommerce te verrekenen met een vordering op MEB
Ecommerce.
Artikel
8
– Verzekering
- De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand,
ontploffings- en waterschade, en diefstal:
geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
zaken van MEB Ecommerce die bij de Klant aanwezig zijn
zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
- De Klant geeft op eerste verzoek van MEB Ecommerce de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel
9
– Intrekking opdracht
- Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
- Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht de verschuldigde vergoeding en de gemaakte
onkosten van dienstverlener te betalen.
Artikel
10
– Klachtplicht
- Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan
dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat
dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
- Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden
te verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel
11
– Garantie
- Wanneer de Klant en MEB Ecommerce een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat
deze voor MEB Ecommerce enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.Artikel
12
– Uitvoering van de overeenkomst
- MEB Ecommerce voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed
vakmanschap uit.
- MEB Ecommerce mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
- De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel
voorschot door de Klant.
- De Klant moet ervoor zorgen dat MEB Ecommerce op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Zorgt de Klant er niet voor dat MEB Ecommerce tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra
kosten voor rekening van de Klant.
Artikel
13
– Informatieverstrekking door de Klant
- De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de
overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik-baar aan MEB Ecommerce.
- De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en
bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders
voortvloeit.
- Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert MEB Ecommerce de betreffende bescheiden.
- Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door MEB Ecommerce redelijkerwijs verlangde informatie,
gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen
de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel
14
– Duur overeenkomst dienst
- De overeenkomst tussen MEB Ecommerce en de Klant betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan voor
onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of anders wordt afgesproken.
- Wanneer de Klant een overeenkomst voor bepaalde tijd aangaat, dan wordt deze na afloop van de termijn
stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst opzegt
met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden, of een consument de overeenkomst opzegt met
inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, waardoor de overeenkomst automatisch eindigt.
Artikel
15
– Opzeggen dienst voor onbepaalde tijd
- De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 3 maanden
.
- Een consument mag een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 1
maand.
Artikel
16
– Intellectueel eigendom
- MEB Ecommerce behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers
met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is
afgesproken.
- De Klant mag de intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van
MEB Ecommerce aan anderen tonen, ter beschikking stellen of op een andere manier gebruiken.
Artikel
17
– Geheimhouding
- De Klant houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van MEB Ecommerce ontvangt geheim.
- Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende MEB Ecommerce waarvan de Klant weet of redelijker-wijs
kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan
MEB Ecommerce schade kan berokkenen.
- De Klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt.4. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
die al openbaar was voordat de Klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat
dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de Klant
die door de Klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor
een periode van 3 jaar na afloop daarvan.
Artikel
18
– Boetebeding
- Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan MEB
Ecommerce voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
- Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000.
- Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 5.000
- Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die
overtreding voortduurt.
- De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook
hoeft er geen sprake te zijn van schade.
- MEB Ecommerce mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.
Artikel
19
– Vrijwaring
- De Klant vrijwaart MEB Ecommerce tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door MEB
Ecommerce geleverde producten en/of diensten.
Artikel
20
– Klachten
- De Klant moet een door MEB Ecommerce geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op
eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten,
dan moet de Klant MEB Ecommerce daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de
tekortkoming.
- Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming MEB Ecommerce hiervan
op de hoogte stellen.
- De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat MEB Ecommerce
hierop gepast kan reageren.
- De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en MEB Ecommerce.
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat MEB Ecommerce andere
werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel
21
– Ingebrekestelling
- De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan MEB Ecommerce.
- De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling MEB Ecommerce ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel
22
– Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer MEB Ecommerce een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk
aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel
23
– Aansprakelijkheid MEB Ecommerce
- MEB Ecommerce is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door
opzet of bewuste roekeloosheid.2. Wanneer MEB Ecommerce aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt
met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- MEB Ecommerce is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan
derden.
- Wanneer MEB Ecommerce aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten
(beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen
schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de
aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts
indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel
24
– Vervaltermijn
- Elk recht van de Klant op schadevergoeding van MEB Ecommerce vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de
aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel
25
– Ontbinding
- De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer MEB Ecommerce toerekenbaar tekortschiet in de
nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar
bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door MEB Ecommerce nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden
nadat MEB Ecommerce in verzuim is.
- MEB Ecommerce mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de
overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer MEB Ecommerce kennis heeft genomen van
omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel
26
– Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van MEB Ecommerce door de Klant niet aan MEB
Ecommerce kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
– stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
– computer-virussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen
- Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor MEB Ecommerce 1 of meer verplichtingen naar de Klant
niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat MEB Ecommerce kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als
MEB Ecommerce de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- MEB Ecommerce hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer MEB
Ecommerce hiervan voordeel heeft.
Artikel
27
– Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en MEB
Ecommerce de overeenkomst aanpassen.
Artikel
28
– Wijziging algemene voorwaarden1. MEB Ecommerce mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag MEB Ecommerce altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal MEB Ecommerce zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst
opzeggen.
Artikel
29
– Overgang van rechten
- De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met MEB Ecommerce aan anderen overdragen zonder schriftelijke
toestemming van MEB Ecommerce.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel
30
– Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit
geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de
buurt komt van wat MEB Ecommerce bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel
31
– Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van MEB Ecommerce is exclusief bevoegd om kennis te
nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en MEB Ecommerce, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 09 maart 2025.